CFDs are complex instruments and come with a high risk of losing money rapidly due to leverage. 64 % of retail investor accounts lose money when trading CFDs with this provider. You should consider whether you understand how CFDs work and whether you can afford to take the high risk of losing your money.

My DARWIN portfolio (by JaumeAntoli)

Estimados miembros de la comunidad,

Soy JaumeAntoli y vengo a exponer mi cartera de darwins y las ideas que la sustentan para compartir con la comunidad hispanoparlante de Darwinex.

Esta cartera se inicia en real el pasado 6 de septiembre y tras una semana obtiene un pésimo -3,49% pero la intención es que sea una cartera de gestión pasiva a largo plazo y estoy convencido de que los darwins que están lastrando a la cartera superarán el DD que están atravesando.

En cualquier caso, iré publicando periódicamente el resultado.

FILTROS

Estos son los filtros que debe cumplir cualquier darwin para optar a entrar en mi cartera:

• D-Score>75
  • Ex=10
  • Rs>6,5
  • VaR estrategia subyacente<30%
  • Pf>8
  • Días en Darwinex>200
  • Divergencia>-0,50%

En la comunidad he visto que es habitual filtrar darwins según se conozca al trader que lo gestiona pero no me parece un criterio demasiado útil: un trader no es mejor o peor dependiendo de cuanto lo conozco, es mejor o peor dependiendo de su operativa y la podemos conocer gracias a la cantidad de datos que nos ofrece Darwinex.

TIPOS DE DARWINS

Según palabras de los fundadores de Darwinex, se podrían categorizar la mayoría de darwins ganadores en 2 tipos con características opuestas.

Por un lado estarían los darwins que operan más a corto plazo que suelen compartir las siguientes características:

• operaciones cortas
  • alta cadencia operativa
  • elevado porcentaje de aciertos
  • bajo Cp (Cp<2)
  • alto Os y Cs (Os>7,5 y Cs>7,5)

Por otro lado estaría los darwins que operan a más largo plazo que suelen compartir las siguientes características:

• operaciones más largas
  • menor cadencia operativa
  • porcentaje de aciertos inferior
  • alto Cp (Cp>4)
  • alto La (La>8)

Habría un tercer tipo que tendría características intermedias.

Algunos ejemplos de cada tipo serían los siguientes:

corto plazo: ERQ, NTI, OVL
largo plazo: SYO, STV, FEG, LVS
intermedios: QUA, GTD

Utilizo esta categorización para obtener una cartera diversificada con darwins diferentes entre ellos, me parece una lógica más robusta que el análisis de correlaciones que ofrece Darwinex porque las correlaciones no se mantienen estables en el tiempo mientras que siempre será probable que darwins diferentes operen diferente.

COMPOSICIÓN DE LA CARTERA

SYO, STV, FEG, LVS, GTD, OVL, NTI, ABH

Me hubiera encantado incorporar ERQ en lugar de ABH pero el gestor del darwin ha impuesto un límite de capital bajo gestión para evitar que se dispare la divergencia a medida que capta capital.

De OVL tenía mis dudas porque aunque disponemos de un histórico más largo, sólo lleva desde febrero operando en Darwinex y desde entonces su rendimiento ha bajado hasta el punto de estar realizando su peor mes.

Por parecidos motivos he decidido prescindir de darwins tan populares como QUA.

He incorporado LVS pese a no cumplir con D-Score>75 porque se ve lastrado por el DD que está atravesando y estoy convencido de que es una buena oportunidad.

He descartado darwins que superaban los filtros y que pertencían a alguna de las categorías descritas (desconfío de los darwins que no entran en alguna de las categorías) por los siguientes motivos:

• histórico insuficiente: VRT
  • rendimiento irregular/insuficiente: YZF, ZTY, ATZ
  • rendimiento extraño tras migración: QUA

Lo cierto es que los 3 darwins que me generaban alguna duda (ABH, OVL y LVS) son precisamente los que peor se están comportando… pero seguro que se recuperarán.

Paciencia, sólo es la primera semana y las pérdidas están dentro de mi “tolerancia al riesgo”.

Agradeceré cualquier comentario.

Saludos,
JaumeAntoli

PD: en principio no están previstos cambios en los próximos meses pero pueden aparecer nuevos darwins que cumplan los requisitos y si tengo ocasión de comprar ERQ me desharé de OVL o ABH.

6 Likes

DScore >75 is a bit too high but I agree with your approach and I like your portfolio.

What about the exit rule?
Suppose a darwin goes down to DScore 70 or Pf 7 (very likely :wink: ) …
will you sell the darwin?

1 Like

Hi, CavaliereVerde,

It’s an honour to read you here in my topic.

My English is awful but I’ll try it.

I guess that scares but there isn’t any exit rule, the limit is VaR: I keep a darwin while the monthly return is >-10%, I assume that the behaviour is normal if it doesn’t exceed that limit.

I hope to continue learning from the community to improve the rules but I trust in that darwins because in the past they usually recover DD<10%.

What do you think about?

3 Likes

I agree, if the requirements are high you can suppose that the darwins will survive and keep trading in a good way.
Patience is important but we have also to cut losers and don’t be “in love” with our darwins.
Hope for the best but be prepared for the worst .:slight_smile:
https://www.darwinex.com/darwin/XIN.4.1#
(3years of profitable trackrecord and max DScore 87)

Now I sell darwins if they go below 45 but for the future I plan to raise this parameter.

About DD, 15% is quite normal for darwins.

1 Like

Good luck with this new project, always motivating to read new points of view on managed portfolios!

Thanks, VolcanoFX.

I trust on GTD!

1 Like

Thanks to you for your Trust!

Just out of curiosity, being the owner of VRT, I read on your first post that is out cause an " insufficient history": is there for your Portfolio also a fixed criteria of selection based on track record’s lenght, apart from the filter “200 days on Darwinex”?

1 Like

Why did you discretionary chose LVS? I mean, if you’re relaxing the D-Score>75 rule, why not relax it also for other darwins that may be good? If you lower your D-Score filter to the LVS level (73.9), probably you’ll find some other interesting darwin

What doubts did you have with ABH?

Regarding ERQ, I also like a lot the darwin’s attributes, but the divergence is so big that I’m not sure that the risk is worth it. I mean, this year the returns for investors has been 13%, not bad, but from 3/10/2014 - 10/3/2017 (more than 2 years) the returns has been basically 0%. While the underlying strategy was growing, the darwin was stuck up&down around 0.

Bienvenido Jaume,

Como te pasa a tí, mi ingles es bastante malo así que aprovecho para escribir en castellano y haré una copia en ingles justo al final para el resto de la comunidad no hispano hablante. Antes de nada decirte que los criterios de tu cartera me parecen acertados. Se diferencian de los mios, que soy mucho menos exigente en el darwin score (comprar 65 vender 59) y que le tengo pánico al valor LA ya que tras estudiar las bancarrotas de muchos (demasiados) darwins, todos tienen en común un valor bajo y volatil de LA (como si LA fuera un indicador de martingalas).

Aprovecho para preguntarte que opinas de CLA y SYO y THA. Son 3 Darwins que si tengo en mi cartera y los veo bastanten solventes.

Welcome Jaume,

As it happens to you, my English is bad enough so I take the opportunity to write in Spanish and make a copy in English for the rest of the non-Spanish speaking community. The criteria of your portfolio seem right to me. They differ from mine, I am much less demanding in the darwin score (buy 65 sell 59) and I panic to the value LA because after studying the bankruptcies of many (too many) darwins, all have great LA volatility (as if LA were a martingale indicator).

I take this opportunity to ask you: what do you think of CLA and SYO and THA ?. There are 3 Darwins that I have in my portfolio and I see them quite solvent.

2 Likes

I am also studying something like that but IMO you need more “breath” ; something like: buy 70 , sell 55 .

1 Like

NemesisCraze, thanks for you opinion, I think it’s very interesting.

I chose discretionary LVS because the D-Score during the last years it’s usually above 75 and I think that the actual D-Score<75 is just a bad moment in a normal DD and it will recover D-Score>75 soon.

I was studying lots of darwins during the last months and LVS was one of my favorites, it’s true that in this moment D-Score<75 and I’ll find other interesting darwin if I relax D-Score filter but I prefer to keep high this filter and make an exception with LVS.

I agree with you about divergence, it’s an important issue that I have not considered enough and it’s something I’m going to incorporate.

My doubts about ABH are about a poor performance in 2017 but now, considering divergence, I thing it’s better for an investor than ERQ.

2 Likes

I want to point out that now ERQ is closed to new investors :wink:
(only sell button if we are in Live mode)
Its AUM is higher than the value set by the trader, a wise decision that protects the return of his older investors. :+1:

3 Likes

VolcanoFX,

I think that VRT has a good performance but it’s almost flat between May 2017 and March 2018 and it’s a flat period too long for me.

I’m sorry, I hope not to bother with my opinion.

It’s so discretionary: I filter some darwins and I chose some of them.

Many darwins have some flat periods, I think it’s normal but I try to choose different types of darwin and I have choose OVL, ABH and NTI in this kind of darwin.

And it’s true: the filter “200 days on Darwinex” it’s redundand because I demand Ex=10 and after the filter, I demand different track record’s lenght depending on the darwin.

The final choice is discretionary with the aim of building a diversified portfolio with different types of darwins, so I choose some darwins of each type.

PD: my poor English don’t allow me to explain how I would like

2 Likes

@JaumeAntoli
Your rule seems to be : 2y total trackrecord :wink:

Ex 10 is not redundant with native trackrecord.
In my opinion 2y total , Ex 10 and 200 days native are a very good ruleset.

2 Likes

Hola Josh,

¡Que alegría poder expresarme en un idioma que domino!

Mi exigencia con el D-Score viene de las charlas que los hermanos Colón dan en la radio, explican que cuantitativamente pueden demostrar que si cada día estás invertido en los darwins con D-Score>68 ganas dinero y que cuanto más alto sea el D-Score, más probable es que al día siguiente un darwin obtenga beneficio.

Realmente, podría bajar un poco la exigencia pero de momento me siento cómodo así.

La principal diferencia es en las salidas: valoro la posibilidad de salir si el D-Score baja pero de momento no tengo más regla de salida que retornos mensuales por debajo del -10% (lo cual debería suceder en 1 de cada 20 meses según VaR).

Entiendo que atravesar un DD es normal y durante un DD el D-Score baja, así que si tengo un darwin en cartera que sufre un DD considero normal que tenga un D-Score por debajo de 75.

Respecto al La, es interesante lo que apuntas sobre las bancarrotas pero considero que el mejor indicador de las martingalas es el Rs (hay un podcast de “movimiento trader” tratando este tema en el que uno de los hermanos Colón explica como detectar martingalas).

Por otro lado, lo normal es que darwins que hacen operaciones de pocas horas presenten un alto porcentaje de operaciones ganadoras y que el ratio entre el promedio de las ganadoras y el promedio de las perdedoras sea inferior a 1, lo que normalmente implica un La bajo.

Creo que el La es un atributo que importa poco en los darwins que operan a corto plazo, de la misma manera que Os y Cs son atributos que importan poco en los darwins que operan a más largo plazo (es algo que también se lo he oido a alguno de los hermanos Colón en algún podcast).

CLA me parece un excelente darwin que entraría en mi categoría de “otros”: parece que opera a corto plazo pero presenta un alto Cp a la vez que tiene un Os demasiado bajo y un La demasiado alto para la tipología de darwins que considero de corto plazo.

La única razón por la que no está en mi cartera es porque durante el último año apenas ha presentado D-Score>75, quizás soy demasiado exigente con esto.

SYO de Sergi Sánchez me parece una pasada y el mejor ejemplo de darwins de largo plazo: alto Cp, alto La, bajo Os y Cs.

Si tuviera que escoger un único darwin, sin duda SYO.

Además invierte en oro, así que es perfecto para diversificar activos puesto que la mayoría de darwins invierten en divisas.

Respecto a THA, está en DD durante todo el 2018, me parece demasiado tiempo y me parece que hay comportamientos extraños como la repentina subida de junio en medio de un pésimo año.

Si considero el total del histórico (incluyendo antes de la migración) podría comprar THA pero creo que en los últimos meses no lo está haciendo bien.

Por otro lado, finbou es un auténtico crack que gestiona más de 3 millones pero ya tengo STV y FEG, así que prefiero diversificar en traders antes que invertir también en THA.

¿Compartirías el resto de tu cartera?

2 Likes

@JaumeAntoli
Being italian I can read your spanish as fast as italian but I don’t think it would be the same for Germans or Russians so I ask you to provide also the translation in english, at least a summerized version. Thanx.

2 Likes

Yes please, your english are more than good enough for me! Stay in english if possible. thank you

For example i don’t agree with that, it seems that long stoplosses are tolerated for short term trading and not for swing trading, and this is exactly the reason why CLA should have an higher DScore.

Retracement and contrarian trading needs long stops also on higher timeframes.

2 Likes

Dear @JaumeAntoli,

absolutely, you are not bother this community, your personal opinions are more than welcome and will help other investors to have different points of view!

Regarding VRT, you are free to do everything, you don’t have to be sorry, it is nice to see other people’s opinion, do not worry. My question was to understand and let understand also other readers if there was also a filter on track-records length because of the “insufficient hystory” statement near VRT, nothing less, nothing more. :smile:

Yes unfortunately, as also you have stated, many Darwins have flat/almost flat/DD periods, this is due to numerous things like Underlying Strategy vs. Replication, adverse market conditions etc… , those periods could end in months, also years depending on strategy/ies behind the Darwin and I understand that it’s up to the investor to support them.

Thank you for your answers, your english is more than good and i hope to read you again!

VolcanoFX :volcano:

3 Likes

@JaumeAntoli,

We would appreciate if you could please stick to the community guidelines and post in English.

There are plenty of online translators you can use to have your text translated to English :wink:

5 Likes